Casco isoleren

Wat is het probleem
Resonanties afkomstig van bijvoorbeeld de motor(en), aandrijving, boegschroef of een aggregaat kunnen worden doorgegeven aan het casco en voor geluidsproblemen zorgen in het hele schip. De beste oplossing is de bron van deze resonanties aanpakken maar wanneer dit niet mogelijk is moet het casco/scheepshuid worden geïsoleerd. Deze manier van isoleren wordt sandwich-ontdreuning genoemd.

Wat is de oplossing
Maak het casco goed roest, vet en vuilvrij (verf/coating kan blijven zitten). Vervolgens brengt u tenminste anderhalve meter rondom de bron Vibradamp A-90-P tweecomponenten pasta aan in verhouding van 1:1:4. Deze verhouding houdt in dat u voor iedere 4 mm staaldikte 1 mm pasta en 1 mm Zincor staalplaatjes aanbrengt. De Zincor staalplaatjes functioneren als contraplaatjes en worden in de pasta gedrukt met onderling 10 mm tussenruimte. Het staal wordt nu als het ware vastgehouden en de gong-klank wordt sterk gereduceerd.

Welke producten gebruik ik waar
Vibradamp A-90-P i.c.m. Zincor staalplaatjes op een scheepshuid van 4 mm of meer.
Vibraflex Extreme op een staal dikte tot 3 mm.
Isomat TS14 op een polyster scheepshuid.

Tip
Vul holle ruimten tussen de spanten op met Akoestiwol PE60 dit verminderd klank vorming en isoleert ook thermisch uitstekend!

Hieronder vindt u alle beschreven producten voor het isoleren van het casco:

Filteren
Toepassing
Selectie verfijnen
Filteren
Filteren

Geluidsisolatie voor jacht- en scheepsbouw
Meer informatie over het isoleren van jachten, schepen en sloepen vindt u op de overzichtpagina 'Geluidsisolatie en absorptie voor boot en jacht'.