Vloer, dek en luik isoleren

Vloer isoleren in boten en jachten 
Een lichte vloer, dek of luik in een boot of schip boven de motor lekt vaak motorgeluid, vooral bij langere tochten is dit vervelend en vermoeiend. De overlast in de stuurhut is niet alleen te wijten aan een slecht geïsoleerde vloer maar ook aan het feit dat geluid niet weg kan terwijl dit buiten wel kan. Het “opgesloten geluid” zorgt dan voor een gonzend geluid en wordt ervaren als druk op de oren. Zeker bij kleinere stuurhutten is dit het geval.

Isolatie methoden voor dek, vloer en luiken
De beste oplossing voor de vloer en het dek is zwevend opstellen (ontkoppelen van het casco) en isoleren met massaplaten. Ook voor het isoleren van luiken is ook toevoegen van gewicht in de vorm van massaplaten de beste oplossing.  

Vloer en dek in een boot, jacht of schip zwevend maken
Voorzie de spanten van stroken Regufoam of het alternatief Agglomer. Op deze trillingsisolerende stroken komt de vloer of het dek te liggen. Regufoam en Agglomer Strips zijn verende en trillingsisolerende producten die zorgen voor de onderbreking tussen het casco en het dek of de vloer. Een zwevende vloer vermindert contactgeluid van de aandrijving en motor.

Is het schip afgebouwd dan kunt u de vloer ook isoleren door deze eerst zwaarder te maken met Isomat TS of Isomat KE (lees de verschillen op de productpagina's). Massa = Isolatie, hoe zwaarder een dek of vloer wordt, des te beter. Een ontkoppeling, of zwevende vloer, wordt dan verkregen door over de Isomat Agglomer D200 met een dikte van10 mm aan te brengen met daarover een dragende plaat zoals multiplex. Over deze plaat wordt dan de vloerbedekking geplaatst. Let op dat deze vloer nergens het casco raakt!

Dek, vloer of luiken in een boot isoleren
Het dek, een vloer of luik isoleren in een boot of jacht tegen motorgeluid doet u ook met isolerende massaplaten zoals Isomat KE of Isomat TS. Het toevoegen van massa zorgt voor een betere isolatie van zwaar motorgeluid. Ook hier geldt: hoe zwaarder, hoe hoger de isolatiewaarde. Isomat kan worden afgewerkt met bijvoorbeeld multiplex (het beste resultaat wordt behaald door alles te verlijmen). Hier over komt de afwerkvloer zoals vloerbedekking. Beide Isomat soorten, Isomat KE en TS, kunnen ook direct worden voorzien van vloerbedekking maar een sandwich-constructie geeft een beter resultaat. In plaats van Isomat kunt u ook Merfoplex platen als vloer, dek of luik gebruiken.

Tips voor het isoleren van boten, jachten en schpen
Voorzie het plafond van de stuurhut van absorptiemateriaal van tenminste 25 m dik. Dit vermindert de geluidsdruk in de ruimte. Acusticell VSP of Akotherm GG zijn hier de juiste keuze. Op de Jachten & Boten pagina vindt u meer informatie over het isoleren van uw vaartuig. Bekijk ook zeker eens onze tipspagina's over het isoleren van pleziervaartuigen en binnenvaartschepen.

Producten voor het isoleren van de vloer in uw vaartuig:

Filteren
Filteren

Geluidsisolatie voor jacht- en scheepsbouw
Meer informatie over het isoleren van jachten, schepen en sloepen vindt u op de overzichtpagina 'Geluidsisolatie en absorptie voor boot en jacht'. 


In verband met de feestdagen kan het zijn dat uw bestelling iets langer onderweg is. Excuses voor het ongemak. 

De Akoestiekwinkel wenst u fijne feestdagen!

 

Ga verder