Binnenvaartschippers moeten vanaf 1 januari 2020 aan bepaalde geluidseisen voldoen. Wij bieden geluidsisolatie voor boten en schepen. In dit artikel: geluidsisolatie voor de luchtschacht van een binnenvaartschip.

Geluidsisolatie voor binnenvaart en beroepsvaart | Deel 1: De luchtschacht

Geluidsisolatie tegen motogeluid uit de luchtschacht 
Als binnenvaartschipper moet u vanaf 1 januari 2020, na een vernieuwing van het certificaat, aan bepaalde geluidseisen voldoen. Om de beste oplossingen te beschrijven hebben wij ons ingelezen in de informatie die beschikbaar is gesteld door o.a. de EOC, ROSR en de ASV. Op deze pagina vindt u een stappenplan voor het verminderen en isoleren van motorgeluid vanuit de luchtschacht. Met dank aan een binnenvaartschipper voor de foto's van zijn geïsoleerde luchtschacht.

De luchtschacht van een binnenvaartschip isoleren
Om het motorgeluid vanuit de machinekamer zoveel mogelijk te absorberen vóórdat het de luchtschacht kan verlaten moet de gehele schacht worden voorzien, geïsoleerd, worden met een absorptiemateriaal. Door de gehele schacht te bekleden met het juiste absorptiemateriaal wordt de hele schacht een lange geluidsdemper als het ware. Het juiste product selecteert u aan de hand van de omgevingstemperatuur. Het begin van de schacht, dichtbij de motor kan warmer zijn dan het laatste deel. Onderaan de pagina vindt u links naar de diverse materialen.

Luchtschacht Absorptie

 

Stappenplan voor het isoleren van de luchtschacht

Stap 1: Voorbereiding luchtschacht
Zorg voor een grondig gereinigde luchtschacht. Alle producten zijn zelfklevend, dus de ondergrond dient absoluut stof- en vetvrij te zijn. Voor het ontvetten bieden wij Dissol Cleaner. Royaal aanbrengen uitwrijven met een doek tot de cleaner geheel verdwenen is een de wanden van de schacht schoon zijn.

Stap 2: Voorbereiden van de materialen
In sommige luchtschachten zijn zaken aangebracht zoals leidingen, of een ladder. Het kan dan handig zijn om mallen te maken zodat het absorptiemateriaal netjes en strak kan worden aangebracht. Snijd de platen zoveel mogelijk van tevoren op maat, maar houd rekening met de plaatdikte. Op maat gemaakte platen zijn kleiner en dus praktischer tijdens het monteren in de krappe luchtschacht. Zodra de zelfklever de ondergrond raakt, is deze niet meer te corrigeren!

Stap 3: Aanbrengen van het absorptiemateriaal
Dit gaat het makkelijkste door een klein stukje van het schutfolie los te trekken, zoals een sticker, en de plaat waterpas op de ondergrond te drukken. Op deze manier zit het bovenste stukje van de plaat recht op de schachtwand. Vervolgens trekt u langzaam het schutfolie achter de plaat vandaan, terwijl u met de andere hand de plaat van links naar rechts aandrukt. Op deze manier voorkomt u luchtbellen achter het absorptiemateriaal.

 

Luchtschacht isoleren met Merfocell PU


Stap 4: Afwerken
Wij raden aan om de naden tussen de absorptieplaten af te plakken met Acustitape. Dit voorkomt indringen van vocht en vuil én het werkt mooi af.

Geluidisolatie voor de luchtschacht in de binnenvaart

Flamex PU
Stevig absorptieschuim voorzien van een olie- en vochtwerende PU toplaag. Toe te passen op een vlakke ondergrond. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC continu.

Merfocell PU
Soepel absorptieschuim met een olie-, vocht- en vuildichte PU toplaag. Algemeen toepasbaar, bestand tot een temperatuur van 80 ºC. Met CE-Certificering.

Acusticab
Gelijk aan Merfocell maar ook verkrijgbaar met een net iets dikkere witte PU toplaag. Ook zelfklevend en eenvoudig te verwerken.

De binnenvaartschipper in dit voorbeeld heeft Merfocell PU gebruikt met een dikte van 40 mm. Een prima keuze wat betreft absorptiewaarden. Bij absorptiemateriaal geldt wel: hoe dikker het materiaal, hoe hoger de absorptiewaarden.

Vragen?
Heeft u nog vragen over het isoleren van boot, jacht of schip of wilt u productmonsters ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op!



In verband met de feestdagen kan het zijn dat uw bestelling iets langer onderweg is. Excuses voor het ongemak. 

De Akoestiekwinkel wenst u fijne feestdagen!

 

Ga verder