Binnenvaartschippers moeten vanaf 1 januari 2020 aan bepaalde geluidseisen voldoen. Wij bieden oplossingen en de benodigde producten. In dit artikel wordt het probleem van het schroefgeluid en de casco ontdreuning aangepakt.

Geluidsisolatie voor binnenvaart en beroepsvaart |Deel 5: Geluidsisolatie schroefgeluid

Deel 5: Geluidsisolatie en ontdreuning van schroefgeluid en casco
Dit is het laatste deel van de serie over geluidsisolatie voor binnenvaart en beroepsvaart. In het eerste deel staat beschreven aan welke geluidseisen alle binnenvaartschippers vanaf 1 januari 2020 moeten voldoen. In dit laatste deel wordt de isolatie van het schroefgeluid besproken en de resonanties in casco en scheepshuid. 

Geluidsisolatie schroefgeluid en resonanties in casco en scheepshuid
Resonanties afkomstig van bijvoorbeeld de schroef, aandrijfas en de motor worden via het casco en de scheepshuid door een groot deel van het schip verspreid. Dit heeft als gevolg een dreunend geluid in diverse vertrekken. Om deze resonanties te isoleren worden ontdreuningsmaterialen toegepast. Deze materialen voegen gewicht en stijfheid toe aan het casco dat anders in trilling wordt gebracht.  

Er zijn twee soorten ontdreuningsmaterialen, ontdreuningsplaten op bitumen basis, Vibraflex, en ontdreuningspasta, Vibradamp A-90-P. Ontdreuningsplaten kunnen worden toegepast tot een staaldikte van 4, 5 mm. Dikker staal word beter ontdreund, geïsoleerd, met Vibradamp, i.c.m. Zincor staalplaatjes, welke ook functioneert als een tweecomponenten lijm.

Vibradamp sandwich ontdreuning is een procedé dat arbeidsintensiever is dan het aanbrengen van ontdreuningsplaten, maar het is wel veel effectiever. Dit komt doordat sandwich ontdreuning een lagere verliesfactor heeft. Verliesfactor treedt op als een materiaal minder gaat isoleren naarmate het warmer wordt. De verliesfactor van Vibradamp is lager dan die van plaatmateriaal. Op bepaalde plaatsen in het schip zijn bitumeuze ontdreuningsplaten niet toepasbaar, dit soort materialen kunnen oplossen in brandstoffen zoals diesel. 

Geluidsisolatie door ontdreuning
Voor het isoleren van trillingen in het casco, of de scheepshuid, moet een vlak van minimaal één meter rondom een bron worden voorzien van ontdreuning. Meer is overigens beter zolang u overal maar goed bij kunt. Voor alle ontdreuningsmaterialen geldt dat de ondergrond roest, vuil, vet- en vochtvrij moeten zijn. De materialen dienen op tenminste 15 graden te worden verwerkt.

Vragen over het isoleren van vaartuigen?
Heeft u nog vragen over het isoleren van jachten en schepen? Neem dan gerust contact met ons op.